top of page

Theatre forum on racism

Victims or witnesses of racism often want to (re)act to change the situation, but lack the tools to do so, or find themselves at a loss when faced with the complexity of certain situations. 


The aim of our project is to provide a space where anyone can bring their own experience in order to test different reactions in practice and develop tools that they can then apply in dealing with various forms of racism.

Theatre forum is interactive, so theatre forum rehearsals must be interactive too!

 

If you want to join us to see our Theatre forum on racism in action or participate in our workshops or open rehearsals, feel free to consult our agenda.

TFR25 EN vide-min.png

Crédits : Constance Lesgourgues

Testimonials

PS529987-min.jpg

On 30th September and 3rd October we had the pleasure of welcoming Specta(c)tor for theatre forum workshops on the subject of racism. Around 10 members of FLAG21 took part in the workshops. The group introduced the participants to this delicate subject with great tact and finesse. The interactive method of theatre forum was new to all, but they participated enthusiastically and everyone shared their experience and opinions on the subject. We managed to overcome language barriers together, so no one was excluded. We would like to Specta(c)tor for this interesting experience and are delighted to be able to take part in this project.

- Martina Novotny, Project Manager, FLAG21

PHOTO-2024-03-18-17-11-05-min.jpg

​I can only recommend this project, which I was lucky enough to be able to carry out with my class at the CFPP (Centre de Formation Pré-Professionnelle) between November and December 2023. Nyan Storey and his wonderful team were able to get the students to open up to this theme, which is all too often overlooked in our schools, yet so present at all levels of our society and education system. Specta(c)tor’s workshops enabled the students to tackle the issue of racism, and this was very beneficial for them. I was also personally very pleased to have this insight and to be able to reuse some of the tools in my daily practice with pupils. I think this project should be given more support so that other students and teachers can benefit from it.

 

- Violaine Devillaz, Teacher at the

Centre de Formation Pré-Professionnelle (CFPP)

IMG_2822-min.JPG

Working with the Specta(c)tor team has been a very positive experience for the Action Week Against Racism 2024. The testimonial workshop and the theatre forum are essential means of sharing lived experiences, raising awareness and finding together concrete ways of fighting racism and discrimination in our daily lives. Specta(c)tor was able to create a caring space for our participants that encourages self-expression. This did a lot of good for the people using the space during the testimonial workshop. In this way they could then create solutions through the dramatisation of each other's experiences. Theatre forum gave our audience - children and parents alike - more means to address and (re)act in concrete situations. All members of the theatre troupe were flexible, very attentive and in touch with the participants, most of whom were non-French speakers. Many thanks to all!

- Floriane Charrière, Responsable Pédagogique, EPER Neuchâtel

 

IMG_3250-min.jpeg

[...] L’initiative prise par l’atelier RACISME proposé par Specta(c)tor est d’une importance capitale.

Premièrement, elle crée une cohésion entre les élèves, notamment à travers les activités qui sont proposées pendant l’atelier. Deuxièmement, cela favorise leur concentration puisqu’ils regardent avec beaucoup d’intérêt les scènes jouées par les comédien·nes. Troisièmement, ces ateliers incitent non seulement les élèves à la prise de parole en public, mais aussi et surtout à raisonner, argumenter, se défendre face à des situations qu’ils jugent inacceptables. [...]

- Roville Nguepdjo, Teacher at the CFPP

Nous sommes ravies d'avoir pu accueillir Specta(c)tor et donner la possibilité à notre public de travailler sur le sujet du racisme. Le fait que l'équipe comporte des membres racisé.e.s permet d'offrir une grande sensibilité à l'approche, et ainsi une légitimité d'aborder un sujet aussi délicat. Cette méthode interactive est un pas vers plus de démocratie. Un grand MERCI à Specta(c)tor pour l'excellent travail !

- Nadia Métral, Responsable des ateliers, table d'hôtes et sorties Travailleuse sociale et praticienne formatrice HETS, Camarada

 

IMG_2813-min.JPG

J'ai trouvé super tout le projet, de A à Z. Les trois interventions ont été très bien menées. [...] J'ai trouvé toutes les activités intéressantes, y compris celle avec les fiches à compléter. À mon avis, elles permettent une bonne entrée en matière et de la réflexion chez les élèves qui doivent imaginer des dialogues. J'ai également été touchée par les récits sincères des élèves et j'ai beaucoup aimé les voir jouer des scènes. Je trouve que ces récits d’expériences personnelles permettent d'apprendre à mieux connaître les personnes et favorisent l'écoute et l’empathie. [...]

 

- Pamela Castro, Teacher at the CFPP

PS520035-min.jpg

L’équipe a été dynamique à l’écoute d’un atelier à l’autre. Les participant·es qui ont fait tous les ateliers ont gagné en confiance et ont pu se sentir plus libre pour témoigner dans un espace très adapté pour cela. [...] Les participant·es ont été impressionné·es et touché·es par la justesse des scènes créées à partir de leurs témoignages. Cela les a valorisé et leur a permis d’interagir avec des situations qui étaient les leurs.

- Sophie Frezza, Responsable des activités d’intégration et culturelles, Université Ouvrière de Genève

 

L'équipe est à l’écoute, patiente et encourage les élèves à se dépasser et à mieux saisir les enjeux liés au racisme et surtout au racisme ordinaire plus difficile à déceler pour des jeunes qui peuvent faire preuve de naïveté. Un grand merci à elle et j'espère sincèrement qu'elle va perdurer afin que de nombreux·ses jeunes puissent bénéficier de son intervention pour une société meilleure. Un grand merci pour votre travail sérieux !

 

- Caroline Van Tienhoven, Teacher at the CFPP

These organisations place their trust in us:

Logo SLR.png
OFC_edited.png
Logo Nouveau Nous_F.jpg
logo_ekm_hoch_I.jpg
subention Genève.png

Période de soutien : 2024-2027

Soutenu par le crédit de la Confédération destiné à l'intégration

CORYMBO.jpeg
logo ville de geneve positif.jpg
MQP_La Traverse_portrait PICTO.png
Logo LORO.jpeg
Logo amnesty international.png
MSG---LOGO.jpg
Égalité unil.png
AGFAH_LOGO_FULL_BIG_COUL RVB.jpg
Flag21.jpeg
ColoreTaVille_Logo-V2-png-lueur-externe-1-1977x2048.png
Vide FR-min.png

The poster of our theatre forum on racism 2023-2024, created by Constance Lesgourgues

If you want to share your impressions of Specta(c)tor, you can click here!​

Don’t hesitate to explore further to read more about what people thought about our theatre forum on racism and our other projects.

Logo blanc Specta(c)tor

Genève, Suisse

bottom of page